Orta Asya’dan Balkanlar'a uzanan kültürel miras: Halı dokumacılığı ve motifleri
Tarih boyunca halı ve kilim dokumacılığı denildiğinde akla ilk olarak Türkler gelir. Göçebe hayatın bir parçası olan hayvancılıkla beraber gelişen dokumacılıkla Türkler, halı ve kilim alanında nadide eserler vermiş, yeni göç yolları ve fetihler neticesinde bu el sanatları Anadolu'ya ardından Balkanlar'a kadar taşınmıştır. Tarihe kök salmış kültürel mirasımız dokumacılıkta kullanılan renkler kadar elbette motifler de ön plana çıkar. Bunlar rastgele dokunulan motifler olmayıp her biri bir anlam taşır. Tarihe dayanan bu motiflerin anlamına gelin beraber bakalım…
Koç Boynuzu Motifi
💠 Türk kültüründe erilliğin sembolü olan Koç boynuzu kahramanlığın ve güçlü olmanın bir ifadesi olarak tepeden, yandan ve önden, hilal ya da spiral gibi şekillerle halı ve kilimlere dokunur. Genellikle kilimlerin ortasına işlenen desenin aynı zamanda yapılan kazılarda Türk mezar taşlarına da sıkça işlendiği gözlendi.
Yılan Motifi
💠 Dokumalarda zikzak, ejder ya da bulut şeklinde olan yılan motifi, gücü ve ölümsüzlüğü simgeler. Anadolu'da, kutsal görülen yılandan, korkulsa da zehriyle beraber panzehrini taşımasından ötürü saygı da duyulur. Çift başlı yılan ise tıpta hekimlik simgesi olarak bilinir.
Hayat Ağacı Motifi
💠 Hayat ağacı motifi, isminden de anlaşıldığı üzere yaşamın ve kâinatın devamını simgeler. Özellikle Anadolu Selçuklu sanatında yer alan hayat ağacı, çoğunlukla asma, selvi, nar, hurma, zeytin, palmiye ağaçları şeklinde resmedilir ve yeryüzünün cennet ile arasındaki bağını temsil eder.
💠 Buna göre kökleri ebediyete, alt bölümündeki dallar ve gövdesi gökyüzüne, üst kısımlarındaki dallar ise cennete uzanmayı anlatır. Ağacın üstündeki kuşlar ise vakti gelince ruhun canı terk etmesini temsil eder. Bunlar tamamen bir temsildir.
İnsan / Çocuk Motifi
💠 Çocuk motifi Türk mitolojisinde saflığı ve masumiyeti temsil eder. Bazı dokumalarda gurbet ve özlemi anlatırken bazı dokumalarda ise evlat sahibi olmak isteyen ananın çocuk beklentisini anlatır.
El / Parmak / Tarak Motif
💠 Geleneksel Türk halı ve kilimlerinde yedili, beşli ya da üçlü şekilde işlenen motif farklı anlamlar taşır. Buna göre el insanın gücünü, verimliliğini ve üretkenliğini, parmak; nazar ve kem gözden korunmayı tarak ise doğumu ifade eder.
Göz Motifi
💠 Motifler arasında özel yeri olan göz deseni, bulunduğu yeri ve orada yaşayanları, kem gözlü ve kötü niyetle bakan insanlardan korumak amacıyla çoğunlukla mavi olmak üzere halı ve kilimlere dokunur. Anadolu'daki örnekleri incelendiğinde motifin genellikle eli belinde ve bereket motifleriyle beraber kullanıldığı görülür.