"An"ın karesi: Sokak fotoğrafçılığı
Fotoğraf, sanatçının tek kareye, anlatmak istediği her şeyi sığdırması anlamı taşır. Hüznü, sevinci, sokaktaki insanları, etrafta dolaşırken gözden kaçırdığımız anları, geçip giden zamanı durdurup görmemizi sağlar. Sokak fotoğrafçılığı bu noktada insanı, yaşamı merkeze alır. Akıp giden zamanın içerisinde akışın bir anını deklanşöre basarak belgeler.
◽ Fotoğrafçı Gür'ün tanımıyla sokak fotoğrafçılığı ise şöyle:
"Kamusal alanda ürettiğiniz ve anı direkt kayda aldığınız, hiçbir kurguya yer vermediğiniz fotoğraflardır. Aslında tam sözcüğü, karşılaşmadır. Bir şeyi görüyorsunuz, makinayı alıp çekiyorsunuz."
🔸 Yani belirli kurgu ve mizansen olmayan, anlık ve doğal fotoğrafların hepsi sokak fotoğrafçılığı olarak tanımlanabilir.
🔸 Sokak fotoğrafçılığını bir meslek ya da hobi olarak edinmeyi düşünenlerde bulunması gereken belli başlı özellikler vardır.
📷 Sokak fotoğrafçısının özellikleri
✔ Sabırlı olmak
✔ Farklı bakış açısına sahip olmak
✔ Dolaşarak anı yakalamak
❗ Eğer bu özelliklere sahip olduğunuzu düşünüyorsanız, yapmanız gereken, elinize bir kamera alarak sokaklara çıkmak ve anı yakalamaktır.
🔸 İyi bir fotoğrafın oluşum sürecinde etkili olan belirli özellikler bulunur.
📷 Fotoğrafın oluşmasındaki önemli yapı taşları
✔ Işık
✔ Gölge
✔ Kontras ve zıtlık
✔ Doku
✔ Ton
✔ Renk
✔ Biçim
✔ Altın noktalar (üçte birler kuralı)
✔ Açı
📌Altın noktalar (üçte birler kuralı)
Fotoğrafın çerçevesini belirlemede kullanılır. Çerçeveye birbirine eşit uzaklıkta iki yatay ve iki dikey çizgi çizilir. Böylece fotoğraf karesi, altı eşit parçaya bölünür. Burada amaç, dengeli bir çerçeve oluşturarak kişiyi veya nesneyi çizgilerden birine doğru şekilde konumlandırmaktır.
🔸 Türkiye'de bulunan pek çok kıymetli sokak fotoğrafçıları var. Bunlardan biri de Ozan Sağdıç. Kendisinin bakış açısıyla ortaya çıkan balıkçının fotoğrafı "anı yakalamak" kavramını açıkça gösterir.
◽ Sokak fotoğrafçısı Ozan Sağdıç'ın balıkçıyı çektiği kareyi değerlendiren Gür, "Yaşayan büyük usta Ozan Sağdıç fotoğrafı. 1970'lerin başında çekilen bir fotoğraf. Başka bir fotoğrafçı büyüğümüz ile giderler bu fotoğrafı çekmeye. O balıkçı ile konuşurken diğer tarafta Ozan abi açıyı ayarlar. Kedinin de böyle bir hareket yapması ve çerçeveye böyle bir sahneyi sokmanız çok zor" diyerek fotoğrafçının sezgilerinin devreye girmesiyle ortaya çıkan kareyi anlattı.
❔ Ozan Sağdıç kimdir
🔹 1934 yılında Balıkesir'de dünyaya gelen Ozan Sağdıç, lise eğitimini İstanbul Kabataş Lisesi'nde alır. Fotoğrafla tanışması ilk olarak lise son sınıfta gerçekleşir.
🔹 1956 senesinde Hayat Mecmuası'nda foto muhabiri olarak göreve başlayan Sağdıç, 1959'da Balıkesir'de insan manzaraları konulu bir açık hava sergisi açar. Aynı yıl Ara Güler ile İstanbul'da bir kitap sergisinin yanında edebiyatçı portreleri sergisini açar.
🔹 Fotoğraf dalında devlet sanatçısı seçilen Sağdıç'ın açmış olduğu sergilerin yayınlanan katologları ise şu şekildedir: Yaşadığım Ankara'dan Sayfalar, Röportaj Fotoğrafları, Geçen Yüzyıldan İnsan Manzaraları, Doku, Baki Kalan Bu Kubbede, Dünyanın Çocukları, Çocukların Dünyası, Menderes Irmağı Boyunca, En Büyük Dinleyici İsmet İnönü, Doğa'nın Şiiri Kapadokya...
🔷 Sağdıç, çalışmalarını Ankara'da sürdürmeye devam etmektedir.
"Fotoğrafta renk, algıda seçicilik sağlar"
◽ Fan Ho'nun siyah beyaz fotoğrafı üzerine konuşan Gür; "Siyah beyaz aslında temanın, çerçevenin içinde ne olduğunu size doğrudan söyler. Renkli bir fotoğrafta algılarınız, belirli renklere olan yatkınlığınız asıl mesajdan uzaklaşmanıza neden olabilir." sözleriyle renklerin tercihleri belirlemede önemli bir unsur olduğunun altını çizdi.
🔸 Bir fotoğraftan o dönemin sosyal, ekonomik koşullarını gözlemlemek mümkündür. Bu nedenle sokak fotoğrafları, çekildiği zamanın görsel belgesidir diyebiliriz.
"Bir fotoğraf, sadece fotoğraf değildir"
◽ 1950'li yıllarda fotoğraf çeken Fan Ho'nun çektiği karelerin kıymetine değinen Gür, "Çekilen bir fotoğraf, her zaman çekildiği dönemde çok önemli olmayabilir. Ama o yıllarda Hong Kong'ta sokağı, fotoğrafa değer bulan isim, 50-100 yıl sonra çok kıymetli oluyor. Çünkü kaynakların az olduğu dönemde sokağa çıkıp fotoğraf çekiyor. Çünkü o zamanda sokağın yaşantısını belgeliyor. O dönemin alışkanlıkları, giysileri, dükkanlar görülüyor. Bir fotoğraf aslında bir fotoğraftan öte bir şey." ifadelerini kullandı.