Geleneksel Türk müziğine ışık tutan güfte mecmuaları
Osmanlı döneminde geleneksel musikinin aktarımı genel olarak meşk usulüne dayalıydı. Meşk edilecek eser, hoca tarafından talebeye yazdırılırdı. Hocaların talebelere yazdırdığı veya sanatçıların icra edecekleri eserleri anımsamak amacıyla kaleme aldığı güftelerin toplandığı yazmalar, güfte mecmuası olarak adlandırıldı. Türk müziği tarihine ışık tutan ana kaynaklar olan bu eserler, eski güftelerin günümüze ulaşmasında önemli bir yer teşkil ediyordu.
Güfte mecmualarından örnekler
4 kıta/ Güfte: - / Beste: - /Makam: Mahur/ Form: Şarkı / Usul -
"Bir şuh-ı nev-hoş edadır
Kaddi mevzun dil-rübadır
Bi-bedeldir o dil-rüba
Her etvara can fedadır"
2 Beyit/ Güfte: Yahya/ Beste: Küçük İmam/ Makam: - / Form: - Usul: Evfer
"Cuy-ı eşkim serv-i kaddin çün ko aksun su-be-su
Bustanın kuyun etrafın dolansın ku-be-ku"
2 beyit 1 Güfte: - 1 Beste: Receb 1 Makam: - 1 Form: - 1 Usul: Devr-i revan
"Salını salını serv-i hıramanım safa geldin
Taravet gülşeninde verd-i handanım safa geldin"
4 beyit 1 Güfte: Fenni Çelebi 1 Beste: Abdülbaki 1 Makam: - 1 Sema'i
"Kaddindeki halet hele tubada bulunmaz
Ey serv-i bülendim
Keyfiyyet-i la'lin dahi sahbada bulunmaz
Ey lebleri kandim"