"Burası Cennet Olmalı" film analizi
Filistinli yönetmen Elia Suleiman'ın yazıp yönettiği "Burası Cennet Olmalı" filmi, kendisine başka bir yurt aramak için yola koyulan adamın hikayesini anlatır. Filmde, Filistin mücadelesi ve işgal altındaki topraklarda yaşayan halkın karşılaştıkları durumlar güçlü metaforlar ile seyirciye aktarılır. Sizin için, Suleiman'ın absürt mizah türündeki özgün yapıtı "Burası Cennet Olmalı" filmini analiz ettik.
Giriş Tarihi: 22.12.2023
15:17
Güncelleme Tarihi: 23.12.2023
12:30
BURASI CENNET OLMALI FİLMİNİN KONUSU
🔸 Burası Cennet Olmalı, Filistinli yönetmen Elia Suleiman'ın senaryosunu yazıp çektiği ve aynı zamanda başrolünde yer aldığı 2020 yapımı bir filmdir. Kendisine Filistin'den başka bir vatan aramak için yola çıkan adamın yaşadıklarını anlatır.
🔸 New York, Doha ve Paris'e seyahat eden ve hepsinde de anavatanı Filistin ile türlü benzerlikler kuran karakterimiz, arayışı esnasında polis, sınır kontrolleri ve ırkçılık ile karşılaşır. Yeni bir topluma entegre olabilmek için elinden geleni yapsa da karşısına çıkanlar ona sürekli nereden geldiğini hatırlatır.
Filistin'i anlatan 6 film
BURASI CENNET OLMALI FİLMİNİN BAŞROLÜ
🔸 Hayatından izler taşıyan filminde yönetmen, başrol oyuncusu olarak kendisini seçer. Genellikle sahnenin tam ortasında bulunan Suleiman, kendisini kamera gibi konumlandırarak adeta bir gözlemci rolündedir.
🔸 Yönetmen, sürrealist sahneler, koreografiler ve müzikali andıran sahneleri ile derdini anlatır. Bir sahne dışında diyalog kullanmayan onun yerine monologlar tercih eden yönetmen, meselesini sözler ile anlatmaktan ziyade görüntüler ve metaforlar kullanır.
Sinema ve savaş
" BEN FİLİSTİNLİYİM"
🔸 Film boyu bir sahne dışında Suleiman konuşmaz. Sessizliğin dilini kullanan yönetmen, başrolü tek sahnede konuşturur. Bu diyalog arabada geçer.
🔸 Bindiği bir takside şoför, karakterimize hangi ülkeden geldiğini sorar ve Nasıra cevabını alır. Sonrasında aralarında şu diyalog gerçekleşir: "- Nasıra bir ülke mi? + Ben Filistinliyim"
🔸 Yönetmenimiz film boyunca sadece Filistinli olduğunu söylemek için konuşur. O, nereye giderse gitsin kendini, doğduğu toprakları bulacak ve her daim Filistinli olarak adını haykıracaktır.
BURASI CENNET OLMALI FİLMİNDE METAFOR KULLANIMI
🔸 Yönetmen, filminde Filistin mücadelesini ve işgal altındaki topraklarda Filistinlilerin neler ile karşılaştıklarını güçlü metaforlar ile anlatır. Bunu yaparken de düşüncelerini, kendine özgü absürt bir mizah şeklinde aktarır.
🔸 Filmin her anında ses ve görüntüler ile çeşitli mesajlar verilir. Örneğin gittiği ülkede uçağın havada geçiş sesi, kendi vatanındaki savaş uçaklarını andırır. Gezdiği ülkede havalanan jetlerin bıraktığı izler, işgal altındaki Filistin hava sahasında sürekli görülen manzaraları anımsatır.
Filistin ile ilgili 5 belgesel
🔸 Meydanda dolaşan atlı polislerin olduğu, sokaklarda tankların gezdiği sahneler, Filistin'de sıkça görülen acı görüntülerin yansıması gibidir adeta. Bomba ve insan çığlıklarını andıran sesler ise aslında havai fişek gösterileri ve insanların mutluluk çığlıklarıdır.
🔸 Tüm bu görüp işittikleri, aslında bayram kutlaması töreninde yapılan etkinliklerdir. Ancak karakterimize ve izleyiciye Filistin'i, orada yaşananları anımsatırak hissettirir.
🔸 Ayrıca yönetmen bu sahneler ile Fransız kültüründeki militarizm, polis kontrolü ve savunma sanayisini de gösterir. Filistin'deki huzursuzluk ortamından çıkıldığında bu sefer huzurlu görünen Paris'in ardındaki sıkı denetimi gözler önüne serer.
Militarizm nedir? Bir ülkede ordu gücünün aşırı derecede ağır basması.