Arama

Türk halk biliminin kurucusu: Pertev Naili Boratav

Halk bilimi, milletlerin geleneksel ifade biçimlerini, sözlü ve yazılı edebiyatlarını, müziklerini, efsanelerini, törenlerini ve diğer birçok kültürel unsuru inceleyen disiplindir. Bu alanda yapılan çalışmalar, bir topluluğun inançlarını, değerlerini ve yaşam tarzını anlamak ve köklü geçmişini, kültürel mirasını korumak ve gelecek nesillere aktarmak için önemli bir başvuru kaynağıdır. Türk halk biliminin de bu alanda faaliyet göstermesi, Türk kültürel unsurlarının devamlılığını sağlamak ve gelecekte de bu zengin mirası sürdürmek açısından son derece önemlidir.

TÜRK HALK BİLİMİ NE ZAMAN KURULDU?

🔸 Türkiye'deki halk bilim çalışmaları Avrupa ve Amerika'daki çalışmalara nazaran geç bir dönemde başlar. Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinde artan Türkçülük fikri halk bilim çalışmalarına temel oluşturur. Folklor terimini Türkiye'de ilk kez Ziya Gökalp kullanılmış ve bu kelimeye karşılık gelecek şekilde "halkiyat" sözcüğünü kullanmıştır. Mehmed Fuad Köprülü ise, "Yeni bir ilim: Halkiyat-Folklore" şeklindeki yazısında bu iki terimi aynı anda kullanır.

🔸 Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi'nde Pertev Naili Boratav öncülüğünde1938 yılında Halk bilimi kürsüsü kurularak bu alanda yapılan çalışmalar kurumsallaştırır. Halk bilim çalışmaları özellikle 1938-1948 yıllarında Boratav'ın katkılarıyla hız kazanır.

Eski Orta Asya Kültürleri

DÜNYADA FOLKLOR ÇALIŞMALARI

🔸 Folklor çalışmalarının ilk olarak Avrupa'da doğmasında Coğrafi Keşifler, Rönesans Hareketleri, Fransız İhtilâli ve Romantizm akımı ile Alman filozofu J.G. von Herder'in milliyet, millî ruh, halk edebiyatı, millî edebiyat ve millî kimlikle ilgili görüşlerinin etkili olduğu görülür.

🔸 17. ve 18. yüzyılda çalışmalar yapan Avrupalılar, folklorik unsurları derleyip koruma altına almasıyla bu alanda öncü olmuşlardır. Almanya'da Grimm Kardeşler'in "Kinder und Hausmarchen" (Çocuklara ve Ev Halkına Masallar) isimli kitabı yayımladıkları tarih 1812 yılını halk bilimi araştırmalarının başlangıcı kabul edilir.

🔸 Grimm Kardeşler'den sonra Finlandiya'da da Abraham Poppius ve Anders Sjorgen, bu iki ismin peşinden giden Elias Lönnrrot Kalevala Destanı'nı 1835 yılında yayımlar.

Bir ulusun kendini bulma çabası: Halk Bilimi

PERTEV NAİLİ BORATAV KİMDİR?

"İnsanın memleketi doğduğu yer değil çocukluğunun geçtiği yerdir."

🔸 20. yüzyılın önemli Türk folklor araştırmacılarından biri olan Boratav, Türk halk bilimci ve edebiyat araştırmacısıdır. Türk kültürü ve edebiyatı üzerine yaptığı çalışmalarla tanınan Boratav, Türk halk biliminin en önde gelen isimlerinden biri olarak kabul edilir.,

🔸 1907 yılında, o dönemde Osmanlı Devleti'ne ait olan Darıdere (bugünkü Bulgaristan-Zlatograd) sınırları içerisinde doğmuştur. Çocukluğunda annesinin anlattığı masallardan bahseden Boratav'ın, folklor çalışmalarına başlamasında bu dönemin etkili olduğu görülür.

🔸 Babasının kaymakam olması nedeniyle şehir şehir gezerler. Çocukluk yılları Mudurnu'da geçer. İlk çalışmalarına da burada başlamıştır. Bolu-Mudurnu'da Köroğlu Destanı çalışmaları da yapar ve "insanın memleketi doğduğu yer değil çocukluğunun geçtiği yerdir." diyerek çocukluğunu geçtiği bu yere olan sevigisini dile getirir.

🔸 İlkokul bittikten sonra orta öğretimini Kumkapı Fransız Koleji'nde tamamlar. Daha sonra İstanbul Erkek Lisesi'ne devam eder. "Mudurnu halk türküleri"ni derleyerek daha sonra yıllarca sürecek halkiyat çalışmalarına ilk adımını atmış olur.

🔸 1924-1927 yıllarında İstanbul Üniversitesi'nden "Köroğlu Destanı" bitime teziyle mezun olur. Türk coğrafyalarında uzun yıllardır dilden dile anlatılar "Köroğlu Destanı" üzerine ilk kez bilimsel bir araştırma yapılmış olur.

🔸 Darulfünun İstanbul Üniversitesi'nde Mehmed Fuad Köprülü'nün asistanlığını yapan Boratav, 1941'de "Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği" teziyle doçent oldu, 1948'de profesörlüğe yükseldi.

🔸 Türk halk edebiyatı çalışmalarının öncüsü sayılan Pertev Naili Boratav 2000 masal, 40 halk hikâyesi, türküler,çocuk oyunları, tiyatrolar, fıkralar, şarkılar, şiirlerden oluşan zengin bir arşivi vardır.

🔸 Sedat Simavi ve T.C. Kültür Bakanlığı ödülleri almıştır. Bursa'nın Mudurnu ilçesinde Pertev Naili Boratav kültür evi hala varlığını sürdürmektedir.

PERTEV NAİLİ BORATAV'IN ÇALIŞMALARI / ESERLERİ

🔸 Pertev Naili Boratav, çalışmalarında özellikle masallar ve aşıklık geleneği üzerine yoğunlaşmış ve Türk edebiyatının kaynaklarının arasında en önde gelenin halk edebiyatının olduğunu savunmuştur.

◾ Folklor ve Edebiyat I, 1939

◾ Gökoğlu Destanı, 1931

◾Halk Edebiyatı Dersleri, 1943

◾ İzahlı Halk Şiiri antolojisi, 1946

◾ Folklor ve Edebiyat II, 1954

◾Bey Böyrek Hikayesine Ait Metinler, 1939

◾ Az Gittik, Uz Gittik, 1969

◾ Nasreddin Hoca, 1996

◾ Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği,1946

◾ Typen Türkischer Volsmarchen, 1953

◾ Zaman Zaman İçinde, 1958

◾ Le Tekerleme, 1963

◾ 100 Soruda Türk Folkloru, 1973

◾ Pertev Naili Boratav, 100 Soruda Türk Folkloru, K Kitaplığı, İstanbul 2003

Mutlaka okunması gereken dünya klasikleri

2024 Fikriyat. Tüm hakları saklıdır.
BİZE ULAŞIN