Sinemaseverlerin okuması gereken 3 kitap
Sinemayı, teorik açıdan anlamlandırmak için kaleme alınan birçok kitap bulunur. Sinemacılar için kaynak niteliği taşıyan bu eserler, yönetmenlerin film yapım maceralarını, hayatlarını, yapıtlarını, sinema akımları ve bu sanata dair daha pek çok şeyi irdeler. Sizin için mutlaka okunması gereken üç sinema kitabını derledik.
Giriş Tarihi: 08.10.2023
11:59
Güncelleme Tarihi: 08.10.2024
08:54
"Sinema işine girmeyi hiç ama hiç düşünmemiştim, böyle bir iş de yoktu aslında. Sinemayı tiyatrocular ek bir iş olarak yapıyorlardı. Diyeceğim meslek değildi. Aslında Bakılırsa hiçbir zaman da meslek olmamıştır. Olsa olsa bir tutkudur sinema. Akıllı uslu insan işi değildir; tutkulu insan işidir."
Lütfi Ömer Akad - Işıkla Karanlık Arasında
Ustasız ustanın eseri "Işıkla Karanlık Arasında"dan alıntılar
LÜTFİ ÖMER AKAD KİMDİR?
🔸 Türk sinemasının "koca çınarı" olarak bilinen Lütfi Ömer Akad, 2 Eylül 1916 günü İstanbul'da doğar. Resme ilgisi olan Akad, Galatasaray Lisesi'ni bitirdikten sonra 1942 yılında İstanbul Yüksek İktisat ve Ticaret okulunun Maliye bölümünden mezun olur. Askerlik görevini yerine getirdikten sonra Osmanlı Bankası'nın muhasebe bölümünde çalışır.
🔸 1946'da çeşitli dergilerde tiyatro ve sinema üzerine yazılar yazan Akad, aynı yıl kurulan "Sema Film" de mali danışmanlık yapar. 1947 senesinde "Erman Film" de çalışmaya başlayan Akad, burada çekilen "Damga" adlı filmin yönetmeni, çekimi bırakınca yarım kalan sahneleri çeker. Gösterdiği başarı üzerine Halide Edip Adıvar'ın aynı adlı kitabından uyarlanan "Vurun Kahpeye" filminin senaryosunu yazar ve çeker. Böylece 1949 yılında çektiği "Vurun Kahpeye" Akad'ın yönetmenliğini yaptığı ilk film olur.
🔸 1950'lere kadar tiyatro çıkışlı yönetmenlerin egemenliğinde olan sinemanın tiyatrodan bağımsız hale gelmesini sağlayan önemli isimlerden biri olur. 1950'de "Lüküs Hayat" , sonraki yıl "Tahir ile Zühre" ve "Arzu ile Kamber" filmlerini çeker. 1952 senesinde çektiği "Kanun Namına" filmi, yönetmenin başyapıtları arasında yer alır. Gerçek bir polisiye olay üzerine kurulu olan yapımla yönetmen, ülkemizde polisiye film furyasını başlatmış olur.
🔸 Yazdığı "Işıkla Karanlık Arasında" isimli otobiyografi ile Türk sinemasının başlangıç ve gelişimini aktarır. Sinemacılar kuşağının temsilcilerinden olarak kendine özgü film dili kullanan Akad, göç sorununu ele aldığı "Göç Üçlemesi" ile toplumun derdiyle dertlenir. "Gelin", "Düğün" ve "Diyet" filmleri ile 70'li yılların toplumsal sorunlarını, taşradan kente göçü beyaz perdeye taşır. Filmlerinde yöresel meseleleri konu alarak evrensel mesajlar verir. Çektiği filmlerle sonraki yönetmenlere örnek olan usta isim, 19 Kasım 2011'de İstanbul'daki evinde yaşamını yitirir.
İRAN SİNEMASI
🔸 Kendine özgü film dili ile sinema tarihine geçen İran sinemasının gelişim evrelerini, yönetmen ve filmlerini genel anlamıyla konu alan kitap, sinema yazarı Rıza Oylum'a aittir.
🔸 İran sinemasının tarihi, akımları, film kültürü, festivallerin yer aldığı eserde birçok yönetmen ve sinemaları bulunur. Sinemacılar için kaynak niteliği taşıyan kitap, metaforu filmlerinde etkin bir şekilde kullanan ülke sinemasını mercek altına alır.
En iyi İran filmleri
"İran sineması, dünya sinemasının kuşkusuz en özgün ülke sinemalarından biri. Bu özgünlüğünü, taklit etmek yerine yeniden oluşturarak, bölgenin kültürel mirasını beyazperdeye taşıyarak elde etti."
Rıza Oylum - İran Sineması
RIZA OYLUM KİMDİR?
🔸 1984 yılında İstanbul'da doğan Rıza Oylum, sinema yazarıdır. İstanbul Kültür Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünde lisans eğitimini tamamlayan Oylum, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Edebiyatı anabilim dalında yüksek lisans yapar.
🔸 Farklı mecralarda sinema ve edebiyat üzerine metinler kaleme alan isim, Uzakdoğu Sineması, Rus Sineması, Alamn Sineması, Ortadoğu Sineması, Sinema Dersleri, İran Sineması ve Doksanlar kitaplarını yazar. Ulusal ve uluslararası festivallerde jüri, küratör ve yayın editörü görevlerinde bulunur. Türkiye'de ve yurtdışında ülke sinemalarına dair konferanslar verir.
Film analizi: "Kirazın Tadı"